söndag 8 september 2013

20130906, på väg från Abisko

Idag har jag lämnat Abisko efter två underbart sköna dagar. Vädret fortsätter att vara helt osannolikt varmt. Jag vandrar i shorts och t-shirt som jag gjort i stort sett hela tiden sedan jag började. Otroligt. Igår kväll dök mina båda schweiziska kompisar som jag hade sällskap med runt Kvikkjokk. Det blev en sen kväll och mycket prat om vandringar och äventyr till långt in på småtimmarna på natten. När jag gick ut vid 12-tiden på natten för att titta efter om det var något norrsken så var det 14, 5 grader varmt ute. Makalöst.
Annars har jag haft två jättesköna dagar i Abisko med mycket vila och mycket att fixa med, med utrustning och så. Det gick väldigt snabbt att komma upp från Saltoloukta och upp till Abisko. 14 mil på fem dagar. Jag kunde inte låta bli att testa hur fort mina kängor gick... Nu har jag gett mig ut på min sista etapp upp till Treriksröset och det börjar kännas lite som att... ja, jag skulle kunna tänka mig att fortsätta ett par månader till. Om det inte kom någon snö.
Jag har sedan många år en DNT-nyckel till de norska hyttorna. Någonting klickade till i mig igår eftermiddag och jag tog nyckeln och gick bort till receptionen i Abisko turiststation för att kolla med guiderna att jag hade rätt nyckel till hyttorna. Efter en liten stund säger guiden: "Vänta lite, jag måste kolla, för de har bytt nyckel för några år sedan".
Det var en himla tur för det visade sig att min nyckel var för gammal. Så nu fick jag köpa en ny nyckel . Annars hade jag stått och hade inte kommit in i en enda norsk hytta. Snacka om tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar